Образът на "Вилендорфската Венера" -
Последвай ни във

Образът на “Вилендорфската Венера”

Образът на “Вилендорфската Венера”

Образът на жената в първобитното изкуство

“Вилендорфската Венера” – тази 30 000-годишна статуетка продължава да пленява любителите на изкуството и днес. Произведението се е превърнало в символ не само на първобитното творчество, но и на самата ни представа за изкуството като цяло.

Безброй творци са намирали вдъхновение в образа на римската богиня Венера. Първоначално тя е богиня на пролетта, а по-късно – на красотата и любовта. Родена от морската пяна, римската богиня Венера е била съпруга на бог Вулкан и майка на Купидон. Аналог на Венера в древногръцката митология е богинята Афродита.

Венера от Милос от 2 век пр.н.е. е може би най-известната скулптура на богинята, но тя не е най-старата. Венера от Вилендорф предшества самия мит за Венера с повече от 20 000 години.

Открита в началото на 20-ти век, тази малка статуетка е получила името “Венера” въз основа на убеждението на изследователите, че тя е била олицетворение на плодородието. Въпреки че тази хипотеза се е наложила през годините като достоверна, все още историци, археолози и други експерти в областта не са напълно сигурни и единодушни за нейното предназначение или дори за произхода й. Това прави тази скулптурата една от най-загадъчните в света!

“Вилендорфската Венера” е открита през 1908 г. от австрийския археолог Йозеф Сомбати на палеолитното находище край село Вилендорф в Австрия. Издълбана от варовик, статуетката изобразява женска гола фигура. Интересно е, че този материал не се намира в района, където е била открита скулптурата. Вероятно варовикът е бил добит от масив близо до чешкия град Бърно, който обаче се намира на почти на 140 км от село Вилендорф.

Първоначално археолозите датират скулптурата на около 10 000 г. преди новата ера. По-нататъшното проучване обаче водят до все по-ранен произход. През 70-те години те стигат до заключението, че е на около 20 000 години. След анализ от 1990 г. на скалните слоеве, в които е намерено парчето, датата е преразгледана на 25 000 до 30 000 преди новата ера – хипотеза, която остава най-разпространена и днес.

Фигурката е била декоративно оцветена с червена охра – любимия червен цвят на първобитния художник. Макар и без лице, нейната глава е украсена с повтарящ се мотив, наподобяващ сплетена прическа или шапка. Още по-завладяващ е начинът, по който скупторът пресъздава тялото й – чрез преувеличаване на пропорциите и подчертаване на особеностите, свързани с плодовитостта.

Днес статуетката се съхранява в Природоисторическия музей във Виена.

Някои хипотези

Някои изследователи смятат, че "Вилендорфската Венера" е изобразена с по-закръглени форми, защото през Ледниковия период, човекът е оцелял благодарение на подкожните мазнини, които са го пазили от измръзване.
Една широко разпространена хипотеза е, че фигурата има култов характер. Тя е била символ на "Богинята майка", която е била дълбоко почитана от първобитния човек.
Според други учени, образа на първобитната Венера има естетически измерения. Тя показва представата за женската красота в най-древни времена.
Фигурата е била талисман, който е служил за подпомагане на плодовитостта на жените или за предпазване от зли духове.
Някои смятат, че Венерите са кукли или играчки, изработвани с образователна цел или за забавление.
Според много изследвания на съвременни учени "Вилендорфската Венера" е всъщност фигурка, изобразяваща обикновената жена в първобитното общество.

Днес в Европа и Азия са открити общо около 144 фигурки, наподобяващи Венера от Вилендорф. С размери от 4 до 25 см височина, те запазват своите задължителни сходства през хилядолетията, което показва, че нуждата от изработването на такива статуетки е била повсеместна и сходна по целия свят. Всички те са наречени Палеолитни Венери.

Подобни публикации
1 Comment

[…] пещерна рисунка в света, каква е историята на Вилендорфската Венера и още много любопитни […]

Comments are closed.